For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

اولویت¬بندی نیازهای آموزشی گلخانه-داران- شهرستان نجف آباد

مجله علوم و فنون کشت گلخانه ای دانشگاه صنعتی اصفهان

توسعه آموزشهاي لازم براي توليدكنندگان زمينه‌ساز استقرار مديريت توسعه پايدار در توليدات گلخانه‌اي است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فعالیت­های آموزشی در بهبود مهارت­های مدیریتی گلخانه داران می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است، که جامعه آماری آن را گلخانه داران دهستان براآن جنوبي شهرستان اصفهان تشکیل می­دهند. جامعه مورد نظر شامل 180 واحد گلخانه­ای بوده که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 72 واحد برآورد گردید. نمونه گیری نیز به شیوه نظام­مند و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسش نامه­ای بود که روایی آن براساس نظرات اساتید تأیید و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ (88/0) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته­ها نشان داد که از دیدگاه گلخانه داران، آموزش­های فنی بیشترین تأثیر را در بهبود مهارت­های مدیریتی آنان داشته است. نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام-به­گام نشان داد که متغیرهای آموزش در زمینه­هایي نظير: آماده سازی محیط کشت گلخانه، برداشت اصولی محصول، حمل و نقل اصولی محصول، کاهش هزینه سوخت و انرژی نقش مثبت در بهبود مهارت­های مدیریتی گلخانه داران را داشته و 03/50 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده­اند.

 

Journal Papers
ماه: 
December
سال: 
2016

تحت نظارت وف ایرانی