- English
- فارسی
اولویت¬بندی نیازهای آموزشی گلخانه-داران- شهرستان نجف آباد
مجله علوم و فنون کشت گلخانه ای دانشگاه صنعتی اصفهان
توسعه آموزشهاي لازم براي توليدكنندگان زمينهساز استقرار مديريت توسعه پايدار در توليدات گلخانهاي است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فعالیتهای آموزشی در بهبود مهارتهای مدیریتی گلخانه داران می باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است، که جامعه آماری آن را گلخانه داران دهستان براآن جنوبي شهرستان اصفهان تشکیل میدهند. جامعه مورد نظر شامل 180 واحد گلخانهای بوده که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 72 واحد برآورد گردید. نمونه گیری نیز به شیوه نظاممند و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسش نامهای بود که روایی آن براساس نظرات اساتید تأیید و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ (88/0) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که از دیدگاه گلخانه داران، آموزشهای فنی بیشترین تأثیر را در بهبود مهارتهای مدیریتی آنان داشته است. نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام-بهگام نشان داد که متغیرهای آموزش در زمینههایي نظير: آماده سازی محیط کشت گلخانه، برداشت اصولی محصول، حمل و نقل اصولی محصول، کاهش هزینه سوخت و انرژی نقش مثبت در بهبود مهارتهای مدیریتی گلخانه داران را داشته و 03/50 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودهاند.